19.01.2012

Get ur good on!

Der er mange folk rundt i verdenen, som kan bruge hjælp. Det er ikke kun sultne børn afrika, kræftsyge, jordskælvsofre osv. Folk i vores dagligdag har tit brug for hjælp uden at vi tænker over det.

Get ur good on er en organisation i Amerika, hvor bl.a Miley Cyrus hjælper til. Efter hele Haiti episoden havde mange mennesker mistet hørelsen, men der blev lavet et slags høreapperat, som hjalp dem med at få hørelsen igen. Herhjemme har vi hvert år forskellige store tv shows hvor der samles penge ind. Men det er slet ikke kun det det handler om.
Get your good om handler også om de små ting vi alle kan høre hver dag ved at hjælpe hinanden. Det kan være at hjælpe ældre, hjælpe sine forældre, være frivillig forskellige steder. Så længe man gør noget godt for andre, så tæller det.

Personligt ville jeg tit gerne gøre mere, eksempelvis give børn på sygehuset selskab en gang i mellem, da jeg ved hvor ensom man bliver derude. Men noget som jeg er glad for at kunne gøre - selvom det er små ting - er at jeg hjælper min familie og venner med deres lektier. Jeg kæmper for at gjælpe folk mod at blive mobbet, fordi jeg ser hvor meget det skader og jeg selv er blevet mobbet. Så når jeg hører at nogle bliver mobbet, så snakker jeg for det første med dem og jeg er der hvis de vil have mig der. Jeg tilbyder også at komme over på skolen og forklsre dem hvor meget det skader - det var sådan vi stoppede mobningen mod mig. Nogle gange hjælper det måske ikke, men i det mindste ved offeret at man er der. Så hvis du kender/ser nogen der bliver mobbet, så stå ikke bare og se på. Det er næsten værre end mobberi! Gør noget for at stoppe det, ikke med vold, men med ord. Ingen fortjener at få ødelagt sit liv pga mobning...

Jeg er der for mine venner og andre, hvis de har problemer som de virkelig har brug for at fortælle uden at man dømmer dem. Eller hvis de gerne vil snakke om det. Det gør de fleste mennesker jo, men den måde jeg gør det på, er hvor de kalder mig deres personlige lille psykolog. Det kan være kæreste problemer, selvmordstanker, trusler, voldtægt, stoffer, familie problemer, seksualitets kampe (altså om de evt har været til samme køn) og en hel masse andet. Der er self også positive ting. Det er ikke slle der har lyst til at skulle til en psykolog, men hbor de bare har brug for at få det ud, så der er jeg taknemlig for at de har tillid til mig og at de vil fortælle mig om det. Og jeg kunne ikke finde på at fortælle s historier videre, da de sagde det i fortrolighed.

Jeg prøver at fortælle folk om usynlige sygdomme som min egen og andre. Eksempelvis sclerose. Det er sygdomme der bliver sat til siden fordi de netop er usynligenog det lider mange folk under, da folk mange gange mener man/vi ikke kan være syge når det ikke ses. Så jeg prøver at sprede information i en vis mængde, ved at snakke, blogge, hvad jeg ellers lige kan finde på, om det. Da det er en vigtig sag for mig!:)

Jeg er også venlig over for alle, hvilket er en egenskab mange tager forgivet. Mange mener de er venlige, men faktisk ikke er det. Det er noget jeg finder vigtigt og er en stor ting at være.

Så jeg hjælper så vidt muligt jeg kan og håber at kunne 'inspirere' andre til at gøre det samme. For hvis vi ikke hjælper andre, så mener jeg heller ikke man selv fortjener hjælp, hvis man har brug for det. Man skal være mod andre som man selv vil behandles!

Ingen kommentarer: